Komma igång med träningen på rätt sätt

När man börjar träna har man mest troligt ett mål i sikte. En väldigt vanlig målsättning med träningen är att tappa ett par kilo, och alla som har erfarenhet av detta vet säkert att det inte riktigt går lika snabbt som man hoppats. Träningen bör ses som ett mer långsiktigt projekt, men det betyder inte att det inte finns bättre sätt att börja träna.

Vill man verkligen se lite snabba resultat bör man inte bara satsa på träning. Faktum är att en större del av viktnedgången kommer att bero på kosten mer än träningen. Ett sätt att starta viktnedgången lite snabbare är då att använda sig av så kallade måltidsersättningar. Detta är något som ofta kommer i pulverformat och blandas ut med vatten.

I början kan man byta ut ett till alla mål om dagen med måltidsersättning, men man kommer bara kunna hålla igång detta så länge. Till slut behöver man gå tillbaka till den vanliga dieten, och då gäller det att vara noga med vad och hur mycket man äter för att inte lägga på sig kilona igen. Ju fler mål man bytte ut desto viktigare blir det att hålla koll på vad man stoppar i sig.

När det kommer till själva träningen är det också viktigt att tänka på hur ofta man tränar. Är man helt otränad är det bättre att börja lite lugnare och inte stressa kroppen allt för mycket. Har man otur kan man skada sig om man försöker träna för mycket och då förstör man ju lätt sina planer ganska snabbt.

Tre dagar i veckan passar vardagsmotionären ganska bra och att gå upp till fyra eller till och med fem dagar är också genomförbart. Det är dock alltid viktigt att ha en vilodag där kroppen verkligen får chansen att återhämta sig, speciellt om man tränar samma sak och därmed samma muskler varje dag.

Tänk också på att ju kortare träningspassen är desto hårdare bör de också vara. Lätt träning väldigt kort tid åt gånger tar lång tid innan det börjar ge resultat.